Week 3 - Reisverslag uit Kasisi, Zambia van AkkeSabine - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Kasisi, Zambia van AkkeSabine - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg AkkeSabine

07 Februari 2016 | Zambia, Kasisi

Week 3
Warm, vochtig en minder hoosbuien dan vorige week! Gisteren ( zaterdag) hebben we onze omgeving wat verkend. Veel wildernis met prachtige groene bomen en struiken en daar tussendoor smalle rood/bruine kleiachtige looppaadjes. Hier en daar wat stulpjes (huizen kun je het niet noemen bij ons in Nederland) en afvalhopen. Wat kan het leven toch simpel zijn! Als je een beetje kunt metselen, dan stapel je wat stenen op elkaar, besmeert het wat en plaatst er een stuk golfplaat op .... en klaar is Kees! Voor je huisje maak je een gat in de grond en al je afval kun je kwijt. Een soort "Nollekes" van vroeger op Terschelling. Binnen heb je niets nodig; wat kleden op de grond en de hele familie kan er wonen...
Aan de overkant van Kasisi-children home, is een secundaire school voor meisjes. Er zitten wel zo 'n 400 meisjes op! Net als de basic school ( naast ons gebouw) moet je je er niet teveel van voorstellen. Verveloze lokalen, een groot schoolbord a.d. wand en een twintigtal bankjes ( aanschuiven maar) voor de kinderen. Dit is alles en met klassen van zo 'n 50 - 60 leerlingen, moet je als kind maar zien, wat je oppikt in de klas! En als het de leerkracht niet zint, dan krijg je rustig een tik met een lat op je vingers. Keus heb je niet; als je verwijderd wordt, krijg je geen onderwijs, dus .... geen toekomst. En toch zijn de kinderen blij dat ze naar school kunnen! De schooltijden zijn verdeeld; een groep gaat van 07.00 uur - 11.00 uur, een groep van 12.30 uur - 16.00 uur en enkele grotere kinderen gaan naar de overkant ( secundaire school ) of blijven hier voor onderwijs. De allerhoogsten spelen en leren in de playground en spelen op de klimtoestellen buiten onder de bomen! Door de week is het een komen en gaan van kinderen in hun school -uniformpjes. Morgen ( maandag ) zal deze drukte weer beginnen....

• 08 Februari 2016 - 10:09

Klaas:

Hallo Akke en Sabine,
    Het gaat daar goed begrijp ik. Fijn om te horen. Gelukkig hebben jullie ook nog enige gelegenheid om de omgeving te verkennen. Geen enge dieren? Heel veel plezier nog de komende weken.
    Groetjes uit Krommenie

• 08 Februari 2016 - 11:19

Annemieke:

Dag Sabine,
    fijn dat jullie de omgeving ook wat hebben kunnen verkennen. Dat vroeg ik me eigenlijk net af bij je vorige bericht. Gaan jullie ook nog echt wat grotere trips maken door het land? En ja, onderwijs is daar wel wat anders als hier. En het is de poort naar een betere toekomst. Soms denk ik dat dat hier wel eens vergeten raakt. Boeiend om over je ervaringen te lezen.
    Hartelijke groet Annemieke

• 08 Februari 2016 - 11:36

Terpstra:

Bedankt voor jullie reisverslagen .Nu blijven we goed op de hoogte.Wat een andere wereld dan hier in Nederland.Voor jullie een hele ervaring en uitdaging.Hier in Maastricht is de carnaval los gebarsten en veel mensen op de been. Maar woensdag Aswoensdag dan is de rust weer gekeerd.Jullie wensen we heel veel succes en plezier We leven met jullie mee.
    Hartelijke groeten en een dikke tuut.

Aly en Magdalino

• 08 Februari 2016 - 12:35

Lies:

Door jullie verhalen, sta je weer stil bij je eigen luxe.
    En toch blijven die kopjes van de kinderen stralen, en gaat het hun om "andere zaken"
    Dank jullie wel voor de warmte naar hun toe, en door dit verslag naar ons. Lies

• 08 Februari 2016 - 20:23

Ria En Dick Van Dijk:

Lieve Akke en Sabine,
    Pas nu even jullie verslagen gelezen, wat gaat de tijd snel. Wat herkenbaar alles! Zo weinig en toch zijn de mensen en kinderen ook daar gelukkig. Het onderwijs in twee groepen. Mogen de armsten ook daar pas in de middag naar school? In Peru was dit zo.
    Goed dat jullie daar zijn. Een hele ervaring.
    Heel veel goeds daar voor jullie . We zullen jullie blijven volgen.
    Ria en Dick

• 10 Februari 2016 - 09:10

Ria:

Hallo sabine en akke. Mooi jullie verslagen. Zoveel bijzondere indrukken en ervaringen. Zoveel plezier met de kinderen. Fijn dit te lezen. Daar doe je het voor. Nog verl werk plezier en blijven genieten. Tot een volgend verslag. Lieve groetjes jolle en ria.

• 11 Februari 2016 - 12:14

Karin Moerman:

Hallo Akke en Sabine, mooi verhaal. Leuk om mee te leven. Jullie hebben een heel bijzondere ervaring. Groet Jan en Karin

• 13 Februari 2016 - 20:50

Jan En Rity Breimer:

Dag Sabine en Akke,

Wat goed om jullie belevenissen te lezen. Wat opvalt is te constateren hoe belangrijk onderwijs ook in zo'n land is en de gretigheid van de kinderen om dit te krijgen, prachtig. Onze vorige mail is niet over gekomen denk ik. Wat zullen jullie met veel verhalen thuis komen!
    We wensen jullie weer heel veel plezier in de komende weken. Ontvang onze hartelijkke groeten en het ga jullie goed.

Jan en Rity

• 14 Februari 2016 - 11:52

Carry:

Hoi Akke en Sabine,
    Leuk jullie reisverslagen te lezen. Alweer bijna een maand in Kasisi en vele indrukken en blije kinderkoppies verder. Een heel andere wereld daar, een hele belevenis. Je ziet die beelden wel op tv of in bladen, maar als je er tussen in zit en de sfeer daar proeft is het toch heel anders denk ik. Kijk uit naar jullie volgende reisverslag.
    Groetjes Carry

• 15 Februari 2016 - 14:09

Akke&Sabine:

Akke&Sabine, Fijn dat jullie ook nog wat van de omgeving kan zien naast je mooie bezigheden met de kinderen. Groet uit Kinnum.Truus&Herman